Friday, August 13, 2010

Menyusahkan....

"zul, nanti petang tolong bentang sikit projek yang kita buat tu pada 2 org student PSM (FYP) saya" Dr Huda menelefon aku.

Ptg itu lepas solat jumaat, aku terus ke makmal aku untuk menunggu 2 org student Dr Huda.
Tetiba , masuk 2 org student perempuan, sorang dari iraq, sorang lagi budak cHina. Aku ingatkan , student Dr Huda tu lelaki melayu la, tapi , pelajar asing.. Bederau darah aku dibuatnya. Nampaknya aku kena bentang projek aku ni dalam b.inggeris la ni.. Alamak !!!!

Hampir sejam kami berbincang, ternyata, mereka tidak berapa memahami B.I yang aku tuturkan. Aku cuba juga menggunakan B.I yg mudah. Aku beberapa kali memohon maaf kerana lemahnya aku dalam B.I.

Memang menyusahkan betul. Ape yg aku benci, itu yang aku dapat. Kenapa la aku ni memang x minat B.I. dah macam2 cara aku cuba utk meminati B.I, tapi , makin benci pulak pd B.I..ermmmmm

ada tips?????

3 comments:

  1. ada! hari tu lecturer baru je lecture kitorg pasal ni..he said dat kitorg punya english pronounciation very melayu one! and grammatical error bersepah sepah..tapi dia xmarah sume..ade gak yg dpt compliment..dia ckp, apa yg penting adlah ur heart! u must to open ur heart to english. don't be biased to diz language..buka hati tu utk terima english as ur language.english bkn milik foreigner or non-bumi student je..but it is ours also! jadikan english ni satu jihad!very impress to hear diz word from him actually..so pape pn, the 1st thing is that, kita kena buka hati kita dulu utk english..jgn menganggap ia satu beban..kalau kita rasa english adalah sesuatu yg kita perlu belajar sbb nk excellent dlm exam, so we are going to suffer for the entire life in learning english..sekian..

    ReplyDelete
  2. sedang mencuba utk bercinta dgn english

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Tips lain.. carilah hikmah dalam setiap apa yang berlaku.

    Allah pasti mahu menilai mana hamba2Nya yang sentiasa berbuat yang terbaik dalam apa jua keadaan, dan siapa yang mengeluh dan tidak menemui sebarang hikmah apabila diuji.

    Bila hambaNya redha denganNYa, Dia akan meredhai hambaNya.

    ~jgn membenci sesuatu sebelum kamu bertemu hikmahnya.~

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete