Monday, December 6, 2010

Beginilah Cara Allah Mentarbiyah HambaNya

Sungguh nikmatnya apabila dapat hidup didalam hidayah Allah. Jika dulu, sebelum dapat mengecapi hidayah dari Allah, sering kali hati ini merasa resah dan gelisah. Ada sahaja kebimbangan yang membelenggu hati. Semakin lama melayari bahtera dakwah bersama duat, semakin banyak yang aku pelajari, dan semakin banyak tarbiyah yang aku terima. Didalam saff dakwah ini, aku banyak mempelajari cara untuk berhadapan dengan manusia, baik dari segi menjadi seorang penasihat, guru atau pun tempat  ikhwah melepaskan tension. Dengan ini juga, aku dapat mempelajari physiology manusia, dan sedikit sebanyak dapat mentarbiyah diriku.

Aku seorang yang mudah marah dan panas baran. Ni bukan aku cakap,tapi ikhwah yang cakap. Tapi, Allah Maha Hebat. Allah datangkan pada aku ikhwah2 yang mempunyai sifat macam aku untuk aku kendalikan.Akhirnya, aku mampu mengawal kemarahan dan banyak bersabar dengan kelakuan ikhwah2. Begitulah cara Allah mentarbiyah kita.


Ada juga sesetengah ikhwah yang sukar menerima pendapat dan suka berdebat. Jadi, Allah datangkan kepada mereka ikhwah2 dan kawan2 yang sukar menerima pendapat dan suka berdebat juga. Apa tujuannya? Supaya mereka boleh memperbaiki kelakuan meraka apabila mereka berasa tertekan bila berhadapan dengan orang sebegini. Dan akhirnya, mereka boleh berlapang dada dan menjauhi perdebatan.
Begitula cara Allah mentarbiyah kita.

Kita akan didatangkan oleh Allah orang2 yang mempunyai kelakuan-kelakuan yang buruk seperti yang kita ada. Kita akan terus diuji oleh Allah dengan kelakuan mereka sehingga jelas oleh Allah kita boleh merubah sikap kita. Selagi kita tak berubah, kita akan terus diuji.  Beginilah Cara Allah Mentarbiyah HambaNya...Jangan suka menyalahkan orang lain, kerana, kita juga berkelakuan seperti mereka...Jadi, berubahlah !!

2 comments:

  1. mudah marah dan panas baran?
    masih lagi kah.
    semoga makin berkurang.jangan marah2 jangan baran2.

    jangan marah senyum dulu kalau marah sengih dahulu.
    semoga hidup antuma kelak terhindar dari perasaan marah dan wasangka.cepat2 cari ubat kalau penyakit datang.

    ReplyDelete
  2. dah hilang dah...skng ni lebih cool n lebih sempoi...tu dulu sblm ditarbiyah

    ReplyDelete