Sunday, July 25, 2010

Anak Halaqah ku Terbang lagi....

ermm.. Cuti semester baru sahaja melabuhkan tirainya . Ikhwah dan akhwat baru 2 minggu memulakan semester baru mereka. Ada yang datang dengan azam baru, dan ada yang datang tanpa matlamat dan tujuan yang ingin dicapai untuk semester ini. Kepada ikhwah dan akhwat yang telah mendapat result semester lepas yang tidak memberansangkan, sudah pasti mereka akan berusaha untuk meningkatkannya. Kepada yang telah memperolehi result yang baik semester lepas, sudah pasti juga, mereka akan memastikan result mereka tidak jatuh.

Cuti semester cukup-cukup memberikan ujian yang sangat hebat kepada ikhwah dan akhwat. Ujian yang dihadapi oleh mereka tidaklah sehebat ujian yang dialami oleh Bilal b Rabah yang bertarung nyawa untuk mempertahankan islam.Tapi, Ikhwah kita hanya diuji dengan result/pointer yang jatuh,dan family menghalang sahaja. Itu pun sudah cukup untuk membuatkan mereka meninggalkan nikmat tarbiyah. Itu lah kualiti umat islam pada zaman ini, terlalu lemah sehinggakan baru diuji dgn akademik dan keluarga sudah sanggup utk meninggalkan dakwah.

Seperti semester2 sebelum ini, kali ini anak halaqah ku sudah tiga orang menarik diri dari menyertai halaqah. Aku tidak tahu lagi apa nak buat dgn mereka ini, sudah dipujuk, tapi mereka masih tegar dgn keputusan mereka. Aku hanya mampu mendoakan kebaikan mereka dan mengharapkan mereka tidak akan terus tersesat. Sebagai seorang murobbi mereka, sudah pasti aku rasa sedih, tapi apa blh buat, mereka yang memilih utk keluar.

Aku mengharapkan Allah akan mengantikan mereka dgn anak halaqah ku yg lagi ramai utk semester ini...

4 comments:

  1. andai jalan ini mudah, sudah pasti ramai yang mengikutinya.. jalan dakwah ni khas untuk mereka yang benar2 inginkannya, kita sebagai da'ie yang cuba menyentuh mereka hanya wasilah dalam kebaikan, Allah jualah yang menyentuh dan mengikat hati mereka, berusaha+tawakal n serah segala2 nya kpd Allah.. mudah2an 3 orang yang pergi, 300 yang datang. Masih ramai lagi y ingin pd tarbiyah, cume diri kita y keep on searching n activate! to ikhwah n akhawat y mempunyai ujian ni., tabahlah kalian.. teruskan bergerak!

    ReplyDelete
  2. takper akh,
    diorang keluar diorang yg rugi..
    tak gitu..
    yg pnting kita dah cuba bg yg terbaek..doakan jer laaa. dia tak join kita tapi join yg laen pon takper...

    ReplyDelete
  3. rileks bro..
    yg biase 2 org keluar tarbiyah..
    x biasenye orang mampu kekal dlm tarbiyah...

    i.a...allah pasti akan menggantikan nye dgn yang lebih baek...

    ReplyDelete
  4. Setiap gugurnya anak halaqah adalah etentuan Allah swt, untuk murobbinya muhasabah pada diri sendiri.

    ReplyDelete