Thursday, July 8, 2010

lotih nyo....

Pergh..letih nye...  minggu-minggu yang meletihkan. Letih menunaikan amanah kepada kerja, letih menunaikan amanah kepada dakwah, dan letih menunaikan amanah kepada keluarga. Rasa macam dah fed-up je buat semua ini. Aku ingat, lepas grad ni, tak da lah sibuk sangat, sebab mungkin masa yang lapang tu banyak. Ye la, tak perlu lagi pikir pasal study, assignment, dan test, tapi, rupa-rupanya, bila dah grad ni, lagi sibuk pulak. Kadang2 tu macam rasa nak pilih diantara 2 je, sama ada dakwah @ kerja/study. Kalau pilih dakwah, kena korbankan kerja, kalau pilih kerja, x perlu buat kerja dakwah...... Kalau pilih dakwah, tapi tolak kerja, nanti nak makan, pakai duit sape? ???????

Kalau dulu ketika belum lagi grad, aku sering dengar gejala keciciran dikalangan ikhwah dan akhwat yang baru grad. Bila grad je, pasti akan ada yang menghilangkan diri tanpa khabar berita, kalau ada berita pon, mereka akan bagi jawapan yang mereka tak mahu ikut dakwah lagi. Masa tu aku rasa yang mereka ni tak pikir panjang dan bodoh. Adakah mereka tidak merancang masa hadapan mereka dengan baik?...ermmm..Allah sahaja yg tahu..

 Baru aku tahu sekarang, betapa susahnya nak cari kehidupan selepas grad ni. Tambahan pula, nak kena bagi komitment terhadap dakwah . Ada 2 cara kita nak nilai sejauh mana komitmen seseorang pendakwah tu, kalau dia dapat harungi kedua-dua cabaran ini, insyaAllah,  dia mampu jadi seorang mujahid. 1st, mampu berkomitmen selepas grad/ tamat belajar, dan 2nd, mampu berkomitmen selepas bernikah. Macam mane la komitmen aku ni, mampu tak aku harungi kedua-dua hambatan ini. Rasa letih gilerrrr dan tension sangat bila dibebankan dengan dua tugas yang berbeza.

Kalau nak mengeluh dan ceritakan kepada manusia, tak semua akan paham, silap-silap akan dicop 'BODOH' oleh mereka yang tidak memahami tugas aku. Nak mengadu pada Allah, tahajud dan qiam susah nak bangun. Nak ke Allah terima doa orang yang jarang berqiamulail? ermmmm.. ontahlah..

Aku pernah berjanji pada diri aku yang aku akan terus memperjuangkan agama Allah ini sehingga aku syahid. 'agi hidup, agi gelaban'(betul tak?), selagi aku hidup , aku akan terus berjuang. Itulah moto aku, moto yang sering menjadi penguat kepada aku utk terus istiqamah di jalan ini.

Cuba bayangkan bagaimana sebuah rumah boleh dibina. Nak bina sebuah rumah yang cantik dan mampu memberikan keselesaan kepada penghuninya....Buruh yang membina rumah tu mesti letih giler punya, buat ketika panas terik, tak ramai boleh tolong, dan kadang-kadang, si buruh akan mengalamai kecederaan...Tapi itu semua untuk siapa? untuk keselesaan si penghuni rumah itu juga nanti. Kesusahan,keletihan,kesakitan dan kegembiraan kita bersama-sama didalam dakwah ini adalah untuk memberi kesenangan dan keselesaan generasi akan datang. Kesusahan, keletihan dan ke'tension'nan yang kita alami ketika ini hanyalah bersifat sementara. Allah akan membalasnya diakhirat kelak dengan ganjaran syurga.


“Rasulullah s.a.w. ditanya tentang seorang lelaki yang berperang kerana keberanian, seorang lagi kerana
fanatik perkauman dan yang ketiga kerana menunjuknunjuk; yang mana satukah di jalan Allah? Rasulullah
s.a.w. menjawab: Sesiapa yang berperang agar kalimah Allah menjadi yang tertinggi, maka dialah yang berjihad di jalan Allah.
(Riwayatnya disepakati oleh al-Bukhari dan Muslim)

p/s : kepada yang belum grad, rancanglah perjalan hidup anda. Rancang dengan teliti supaya dakwah & tarbiyah kita tidak menjadi korban.

insyaAllah, aku akan berkongsi tips utk merancang masa hapadan nanti....tungguuuuuuuuuuuuuuu

4 comments:

  1. selagi hidup, selagi tu laa letih..
    dah mati kang.. letih juga kot..
    semua letih..
    tapi sebgai peaceful, ana kena tenang..
    hehe..

    ReplyDelete
  2. kerja- part time untuk bantu dakwah
    kerja n dakwah kena seiring but dakwah is still no 1

    mge trus thabat di jln-Nya

    ReplyDelete
  3. Salam perjuangan..kadang-kadang bila ana lihat mereka yang gugur di jalan dakwah disebabkan perihal yang antum perkatakan di atas ana rasa hairan juga. Tapi setelah bersembang dengan seorang mujahid ni memang bila lepas grad dan lepas nikah ni cabaran dia makin sukar. ana doakan antum terus tsabat dan kuat dalam menempuh kehidupan. Generasi muda butuh(perlu)pengalaman pakcik2.

    Mai la ziarah ikhwah UTeM kalau punya kesempatan waktu..

    Moga ukhwah terus bertaut hgga akhir hayat..salam rindu dari seorang ikhwah..

    ReplyDelete
  4. riwayat PujanggaJuly 13, 2010 at 1:31 AM

    ayuh bermuhasabah..

    kata imam Ahmad,

    "kerehatan DIA yang aku inginkan"

    ReplyDelete