Thursday, July 1, 2010

semakin MENGEMBANG...

Usai solat isyak, seperti kebiasaannya aku akan membaca quran untuk mencari ketenangan. Tiba-tiba datang seorang tua kepada ku. "anak ni budak baru disini ke? tak pernah nampak sebelum ini" tanya pak cik tu.
"ye pak cik. Baru grad dari UTM dan sekarang ni baru kerja sebagai penyelidik kat UTM je".Aku cuba menjelaskan kpd pak cik tu.

"So, skng ni duduk dengan 'orang rumah ke'?, duduk jalan brape?" tanya pak cik tu lagi..
"saya bujang la pak cik. Duduk dgn kawan2 dekat depan rumah Haji Mat".

Pak cik tu seperti terkejut dan terus memandang aku dari atas ke bawah. katanya aku seperti orang sudah kawin. KEMBANG... Aku hanya mampu tersengeh je la.
Pak cik tu sudah berumur 67 tahun, tetapi masih sihat dan cergas.  Sebelum pak cik tu balik, dia sempat mengingatkan aku supaya menjaga kesihatan seawal muda ini, kalau tidak menyesal nanti.
........................................................................................................................
"Adol, awak ape khabar? semakin kembang nampak" tanya seorang pensyarah sambil dia mengusap perut aku ketika kami bertemu di fakulti tempoh hari..
"biasalah DR. Rezeki anak-anak..haha" aku cuba menjawab dgn selambanya.. Walaupun tidak kahwin lagi, tapi tu lah jawapan yang sering aku sebut.."biasalah, Rezeki anak-anak"..

........................................................................................................................
Itulah hakikatnya. Apabila duduk didalam dakwah ini, aku lihat semakin ramai ikhwah yang mengalami pengembangan bentuk tubuh termasuk aku. Lagi2 kepada yang dah nikah, comfirm akan kembang punya. Kalau diikutkan logik akal, sepatutnya ikhwah tidak akan mengalami pengembangan tubuh badan,bahkan akan kurus mcm tak cukup makan, Mana tidaknya, dakwah ni kan susah, meletihkan dan memenatkan. Cuba kita lihat kehidupan para sahabat, rata2 mereka tidak cukup makan dan kebanyakan duit mereka diinfaqkan. Tapi, terbalik pulak jadinya. Semakin lama kita didalam dakwah, kita akan semakin 'kembang'. (cuba lihat ikhwah disekeliling anda).


Ana dulu 'sportman' dan kerap melakukan senaman. Tapi, bila duduk dalam dakwah ni, makin susah pulak nak bersenam. Bukan disebabkan oleh dakwah ini, tapi ana dah malas nak bersenam. ye la, malamnya nanti ada usrah , lepas tu , usrah buat sampai subuh pulak tu. So, petang kena rehat.Takut tertido dalam usrah. Dakwah telah merampas segalanya. Dulu kurus, sekarang dah 'kembang'. Malu oooo.

Tapi, kalau dihayati wajibat seorang al-akh yang digariskan oleh Hasan al-banna, kita sebagai seorang akh perlu menjaga kesihatan dan pemakanan. Kalau kesihatan tidak dijaga, macam mana kita nak buat dakwah nanti, sakit jantung la, kencing manis la, gaut la dan macam2 lagi penyakit yang tidak mustahil akan terkena kepada kita diusia muda ini. Imam Hasan Al-banna menyebut "Anda hendaklah melakukan pemeriksaan perubatan yang menyeluruh dan berusaha merawat segala penyakit yang ada pada diri anda. Anda hendaklah mengambil berat aspek kekuatan dan penjagaan badan serta jauhkanlah daripada segala punca yang melemahkan tubuh badan".

Jangan kita sering memberi alasan yang kesibukan kita menyebabkan kita susah untuk bersenam. Tubuh badan kita juga ada hak dan kita perlu menjaga hak tubuh badan kita untuk lebih sihat. Jangan kita suka mengatakan " ana dulu boleh jogging 2.5 km dalam masa 12 minit, tapi sekarang ni, 100 meter pon lotih". Kita perlulah menjaga kesihatan kita walaupun kita sudah tua.

Kesimpulan yang boleh aku buat adalah, semakin 'kembang' seorang akh itu, bermakna semakin seronok dia buat kerja dakwah.. Jaga lah kesihatan anda dan, JAGALAH  SAIZ  BADAN ANDA  SEBELUM IA MENGEMBANG DAN BILA SUDAH MENGEMBANG , SUSAH NAK SUSUT LOO..nanti menyesal

5 comments:

  1. erk..apsal ana still kurus jer akh..
    dan makin kurus..smpai kena tgur gan murabbi jer..
    duk umah baru naek kilo..
    nie balek u.., kurus lagi laa jwbnya..oh!

    ReplyDelete
  2. anta kira kes2 terpencil.. selalunya, tidak

    ReplyDelete
  3. adoi...apa da entry ni...neway, ade la pengajaran..btol la..klau da sakit itu ini kang akhirnya membawa kerencatan jua pada dakwah..

    ReplyDelete
  4. kepada student UTM, rajin-rajin la pergi ke Pusat Kesihatn UTM untuk buat pemeriksaan gigi percuma (utk student je)..... minima 2x setahun, cuci baru rm6, tampal pun baru rm4/gigi...kat luar konfem kena keluar duit biru punya, bukan singgit ye...

    ReplyDelete
  5. salam ziarah akhi..

    ana perasan juga benda ni...ana masih kurang berdkwh sbb tu kurus lagi..huhu..apepun, mari same2 kte jg kesihatan utk terus mju dlm dkwh...TAKBIR !!!!

    ReplyDelete