Monday, June 21, 2010

Aku Tidak Layak.......

   Mengimbau kembali kenangan waktu mula-mula di tarbiyah dulu.. kenapa aku yang dipilih untuk menerima tanggungjawab sebagai pendakwah. Padahal aku adalah manusia yang sering melakukan maksiat kepada-NYA. Sepatutnya, jalan ini dipikul oleh orang-orang yang suci je. Adakah ini merupakan salah satu cara yang Allah ilhamkan pada aku supaya mudah aku menebus segala dosa-dosa aku ? ini lah perkara yang
sering bermain difikiran aku. Kalau keluar dari dakwah, sape pulak nak tarbiyah aku? Makin teruk la aku nanti.. silap-silap jadi setan aku nanti.

  Tapi kenapa masih ada lagi orang yang sudah duduk dalam tarbiyah ni tetapi masih boleh meninggalkan dakwah ini tanpa memikirkan apa natijah yang akan  berlaku pada diri mereka nanti. Kadang-kadang sedih juga hati ini memikirkan berapa ramai yang gugur dimedan dakwah ini. Gugurnya mereka bukan kerana ditekan oleh pemerintah, ditangkap oleh CIA dan dihukum, tetapi , mereka gugur adalah disebabkan perasaan ‘inferiority complex’ ataupun rasa rendah diri. Rasa rendah diri bukan sebab tawadu’, tetapi, rasa diri tidak layak dan rasa diri terlalu hina dan kotor. Mereka bukannya tidak tahu, dan telah diberitahu banyak kali bahawa disebabkan kita ini terlalu banyak buat dosa dan bermaksiatlah kita kena duduk dalam tarbiyah dan ditarbiyah oleh murobbi dan naqib kita. Bukannya mengambil jalan pintas dengan melarikan diri dan mengasingkan diri dari jalan ini. Sebenarnya , orang yang tidak duduk dalam tarbiyahlah yang merupakan orang yang paling layak dan imannya terlalu hebat.  Nak buat macam mana, syaitan memang bijak. Kalau boleh diberi gelaran kerana sudah terlalu lama mengenali dan menyesatkan manusia,  sudah pasti si syaitan mempunyai beribu dan berjuta gelaran Phd,master,degree dan diploma.  Mereka memang pakar menyesatkan manusia dari jalan Allah ini.

" kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari
kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka
bersyukur (taat)."(QS: al-a’raf: 17)


"dan aku benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan
kosong pada mereka dan menyuruh mereka (memotong telinga-telinga binatang ternak),
lalu mereka benar-benar memotongnya[351], dan akan aku suruh mereka (mengubah ciptaan
Allah), lalu benar-benar mereka meubahnya[352]." Barangsiapa yang menjadikan syaitan
menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata."
(QS: an-nisa: 119)


Kedua-dua ayat diatas mengambarkan yang syaitan ini kan terus menyesatkan manusia. Tetapi, untuk para pendakwah, syaitan yang akan datang kepada mereka adalah syaitan yang mungkin memegang gelaran ‘master’ atau ‘Phd’.  Jika masyarakat umum,syaitan yang akan melalaikan mereka mungkin dari golongan ‘prebet’ saje kot. Sedarlah wahai sahabatku sekalian, syaitan itu bijak dan mereka bijak dalam menyesatkan manusia. Kita harus tahu apa kelemahan kita yang dengan mudah untuk syaitan menggoda kita. Kita harus mengenali diri kita dimana kelemahan kita. Sebagai contoh, jika seorang ikhwah boleh tergugat imannya dengan memandang kepada akhawat, sudah pasti , itu lah titik kelemahan nya. Jika seseorang akhawat mudah
terguris dengan teguran oleh akhawat lain disebabkan perlakuannya ataupun teruknya ‘mutaba’ah ibadahnya’, sudah pasti,itu juga merupakan titik kelemahannya. Itulah sebabnya kita harus tahu apakah cara untuk menangkis segala perasaan atau lintasan hati yang tidak baik itu dengan ber”ta’awuz” seperti yang difirmankan
oleh allah dalam quran.  "Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan maka berlindunglah
kepada Allah (membaca A'udzubillahi minasy-syaithaanir-rajiim)"(al-a'raf:200).



Ingatlah, hanya itu sahaja cara kita berlindung dari godaan syaitan jika kita sering mengalami lintasan hati berupa memikirkan perkara maksiat, perasaan yang jahat dan perasaan ingin meninggalkan jalan dakwah ini.
Ber”ta’awuz”lah ya akhi wa ukhti.

No comments:

Post a Comment